FINISH /CLEAR, NOSTART ! Parametry ze zadání E_L = 50000 ![MPa] long E_TT = 10000 ![MPa] trans mu_LT = 0.35 ![-] mu_TT = 0.2 ![-] G_LT = 3000 ![MPa] alpha = 11 ![°] !Je třeba ještě přidat G_TT a zvolit si Tlak p G_TT = E_TT / (2*(1 + mu_TT)) p = 50 ![MPa] !Osobní parametry: pLineDiv = 10 !Počet úseků, na kolik se mají lajny při meshu dělit ! Materiál /PREP7 !vstup do Preprocessoru ET, 1, PLANE182 !Přidělení prvku 1 element PLANE182 MP, EX, 1, E_L !Material: 1, E_x=E_L MP, EY, 1, E_TT !Material: 1, E_y=E_TT MP, EZ, 1, E_TT MP, PRXY, 1, mu_LT !Material: 1, μ_xy=mu_LT MP, PRYZ, 1, mu_TT MP, PRXZ, 1, mu_TT MP, GXY, 1, G_LT !Material: 1, G_xy=G_LT MP, GYZ, 1, G_TT MP, GXZ, 1, G_LT ! Model - geometrie K, 1, 0, 0 !Keypoint v souřadnici (0, 0) K, 2, 1, 0 !(1, 0) K, 3, 0, 1 !(0, 1) K, 4, 1, 1 !(1, 1) ! vytvořili jsme keypointy čtverce, nyní je třeba ho spojit lajnama L, 1, 2 L, 2, 4 L, 4, 3 L, 3, 1 ! čtverec spojen lajnama, nyní je třeba vytvořit plochu AL, 1, 2, 3, 4 !Area Lines 1..4 ! nyní natočíme souřadný systém o zadaný úhel alpha LOCAL, 11, 0, 0, 0, 0, alpha, , , 1, 1, !Local, pojmenování, Cartesian, LokaceX, LokaceY, LokaceZ, !natočení kolem Z, nat kolem X, nat kolem Y, !Parametr1 default, Parametr2 default ! Model - mesh LESIZE, 1, , , pLineDiv !Line 1: rozdělení na X částí LESIZE, 2, , , pLineDiv !Line 2: rozdělení na X částí LESIZE, 3, , , pLineDiv LESIZE, 4, , , pLineDiv TYPE, 1 !Zvolení elementu: 1 MAT, 1 !Zvolení materiálu: 1 ESYS, 11 !Zvolení souřadného systému: 11 MSHKEY, 1 !Volba meshe: MAPPED AMESH, 1 !MESH ! Model - zatížení DL, 4, , UX !DefineLoad on Line: 4, zamezení u_x DK, 1, , , , 0, UY, , , , , , !DefineLoad on KeyPoint: 1 !0: Constraint na node tohoto KP !Zamezení UY SFL, 2, PRES, -p !SurfaceLoad on Line: 2, Tlak, hodnota tlaku ! Model - Řešení /SOL !Přepnutí se do karty Solution /STATUS, SOLU !Zobrazí info o řešení SOLVE !Vyřeší úlohu FINISH !Vyskočí ze /SOL commandu ! Získání výsledných hodnot !Bude se využívat command *GET, který má strukturu: !*GET, Par, Entity, ENTNUM, Item1, IT1NUM, Item2, IT2NUM ! Kde: ! Par: jak se bude parametr jmenovat ! Entity: keyword entity - NODE/ELEM/KP/LINE/AREA/VOLU/ atd ! ENTNUM: přiřazení čísla entitě (všude bude 1) ! Item1: název toho, co chci získat: ! S: Stress ! EPTO: „Component“ total strain (EPEL+EPPL+EPCR) ! EPEL: Component elastic strain (X, Y, .. ! EPPL: Component plastic strain Z, XY, .. ! EPCR: Component creep strain YZ, XZ ) ! IT1NUM: upřesnění toho, co chci získat ! X, Y, Z, XY, YZ, XZ: Component stress ! 1, 2, 3: Principal stress např. ! Item2: pokud bych chtěl druhou proměnnou (nepotřebuji) ! IT2NUM: pokud bych chtěl druhou proměnnou (nepotřebuji) !Nejprve chci získat: ! Složky tenzoru napětí a přetvoření ! v GlobSS a HlSS, neboli: ! σ_x, σ_y, τ_xy a ε_x, ε_y, γ_xy ! GLOBÁLNÍ S. S. *GET, G_x, NODE, 1, S, X ! napětí σ_x *GET, G_y, NODE, 1, S, Y ! napětí σ_y *GET, Tau_xy, NODE, 1, S, XY ! napětí τ_xy *GET, epsilon_x, NODE, 1, EPTO, X ! přetvoření ε_x *GET, epsilon_y, NODE, 1, EPTO, Y ! přetvoření ε_y *GET, gamma_xy, NODE, 1, EPTO, XY ! přetvoření γ_xy ! HLAVNÍ MATERIÁLOVÉ SMĚRY !Zde je nejprve třeba naklopit systém: /POST1 !Dostaneme se do módu Postproc RSYS, 11 !Natočíme aktivní SS na naklonění o zvolených X° *GET, hl_G_x, NODE, 1, S, X ! napětí σ_x (hlavní směry) *GET, hl_G_y, NODE, 1, S, Y ! napětí σ_y *GET, hl_Tau_xy, NODE, 1, S, XY ! napětí τ_xy *GET, hl_epsilon_x, NODE, 1, EPTO, X ! přetvoření ε_x *GET, hl_epsilon_y, NODE, 1, EPTO, Y ! přetvoření ε_y *GET, hl_gamma_xy, NODE, 1, EPTO, XY ! přetvoření γ_xy !Dále bylo třeba získat ! Modul pružnosti E_x ! Poissonovo číslo mu_xy ! Příčný součinitel m_x v globálním S. S. E_x = p/epsilon_x ! modul pružnosti v tahu E_x[MPa] mu_xy = -epsilon_y/epsilon_x ! poissonovo číslo μ_xy [-] m_x = -(gamma_xy*E_L)/p ! příčný souč. m_x [-] ! Vykreslení hlavních směrů napětí a směru přetvoření !Použit je příklad PLVECT !PLVECT, Item, Lab2, Lab3, LabP, Mode, Loc, Edge, KUND ! Kde: ! Item: item či label identifikující komponentu k vykreslení ! Lab2: většinou volné ! Lab3: musí být (v tomto případě) volné ! LabP: label přiřazen k výslednému vektoru pro display ! Mode: vektorový nebo rasterový mód ! Loc: lokace vektoru ELEM / NODE ! Edge: Deaktivace / Aktivace edge display OFF/ON ! KUND: Zobrazení vektorů na 0: nedeformované, ! 1: deformované meshi nebo geometrii !Hlavní směry napětí PLVECT, S, , , , VECT, ELEM, ON, 1 /REPLOT !Hlavní směry přetvoření PLVECT, EPTO, , , , VECT, ELEM, ON, 1 /REPLOT